BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, April 29, 2009

Tragedi 29hb April 2009 (jam 10.20 pg)

Assalamualaikum.. w.b.t
Hukkhukkk..dah berhabuk rupanya page saya nie. Rupanya sudah lebih sebulan saya tidak meluahkan rasa yang terpendam. Bukan bermakna saya lupakan page ini tapi saya kehilangan kata untuk dikongsi dengan semua.
Tengok sampai nak mulakan pun dah x tau macam mana nie..heeheh.. ok..ok...saya mulakan dengan aper yang berlaku hari nie k? Klu xok pun korang semua kena la buat2 macam ok jer sebab saya yang nak berceritakan...JANGAN MARAH...hahahha..

Hari nie seperti yang telah termartup dalam kalender alam fana ini adalah 29hb April 2009 bersamaan 4 Jamadilawal 1430. Perghh.. nak tau tak aper jadi dalam hidup saya sebagai seorang guru? hehhe... cuba teka.... Teka la.... haaa... naik gaji..oooo tidak..tidak... kena marah dengan Guru Besor?..ooo tidak..tidakkk sesungguhnya saya guru yang rajin xmungkin kena marah2 nie...gagagagaa... ok la, sebelum korang semakin salah sangka kan.. izinkan hamba mengungkai segalanya..huhuhuhu... HAMBA? (terasa kembali ke alam bangsawan dolu-dolu jer)

Hari ini adalah hari dalam sejarah di mana saya telah memberi tamparan wanita + tamparan sulung kepada 2 orang murid yang telah 4 bulan saya biarkan mereka bermaharajalela..... Tengok too semua dah pandang sinis kat saya la too.. Harap korang sudi mendengar dulu apa yang saya nak sampaikan ini..plz.... MEngapa saya menampar kedua murid ini? Kawan-kawanku sekalian.. untuk pengetahuan korang 2 murid nie seorang pempuan dan seorang lagi lelaki. Sebenarnya kedua2 murid nie dari kelas yang sama iaitu dari tahun 5 TABAH bersamaa kelas terakhir di sekolah saya.( itu bukan isu utama k) Selama 4 bulan yang lalu tiap kali mereka tidak bawa buku saya diamkan sahaja... tiap kali mereka tidap siapkan kerja saya.. tetap saya diamkan saja malah memberi peluang dan ruang kepada mereka sehingga minggu lepas sikap kurang ajar mereka melayangkan kesabaran saya sebagai guru kaunseling...

Apa mereka buat? mereka berjalan dibelakang saya ketika saya sedang mengajar murid lain yang kusyuk mendengar cerita kisah sebuah keluarga (tajuk pengajaran saya tema 2 : Sayangi keluarga) waktu mereka berjalan2 saya sudah menegur. kemudian ketika saya meminta murid2 membuat latihan yang telah siap2 saya bincangkan jawapan secara bersama mereka mula membuat onar dengan saya. Yang lelaki tidak bawak buku teteapi yang perempuan telah memberi jawapan yang sangat merapu dan tiada kaitan menyebabkan saya hilang sabar... ini cerita minggu lepas tau...

kesannya adlah hari ini ketika saya mengembalikan buku masing.. yang lelaki saya minta dia buat dalam kertas dan hantar..kat kertas yang dihantar:
1) nama yang ditulis YUS ( nama glamor dia, xde nama penuh)
2) dia hanya salin soalan
3) ada contengan berbentuk love
4) kertas yang dihantar telah koyak 2
Bila saya panggil nama dia tadi leh berkelakuan yang jika dipandang dari kiri, kanan, depan dan belakang menunjukkan kekurang ajarannya terhadap seorang guru. Bila di soal jawapan yang diberikan turut menyakitkan hati sehingga kelas itu bergema .. PPPAAANNNNGGGGG..... " tiada lagi istilah cikgu dan guru bagi kata nama diri pertama yang keluar dari mulut saya tapi "AKU"

Bila tiba nama murid perempuan nie dipanggil..... jeng..jeng..jeng..... Dia dengan muka tak bersalahnya berdiri dihadapan saya. apabila saya meminta dia membaca semula jawapan yang dia tulis..dia diam seribu bahasa maka sekali lagi... PPPAANNNNGGGGG!!!!... bila saya bagi peluang kepada semua murid membuat pembetulan kepada jawapan yang salah nak tau aper yang kedua murid nie buat? Yang lelaki boleh main tepuk daun terup di belakang kelas dan yang perempuan bersenang lenang bergaya depan cermin mini yang dibawa... Adakah dengan perlakuan itu membuatkan saya senang hati? Tidak sebagai seorang guru saya ingin anak murid saya pandai dan bukan terus hanyut dengan kesenangan sementara di zaman kanak2 sedangkan masa depannya masih kabur tanpa arah...daun terup dirampas dan cermin mini saya jadikan bahan pengajaran kepada murid2 yang lain.

Datang seorang murid perempuan memberitahu saya sesuatu.. "CIkgu, L..... kata dia tak suka cikgu dan dia malas nak buat kerja cikgu." dan saya dengan lantang bersuara " Kalu rasa nak datang kelas melawa jer, xboleh kena marah, xboleh kena tegur dan malas buat kerja. Sila bagitau mak bapak awak yang awak nak pindah sekolah lain yang mana sekolah itu tiada guru yang marah kalu awak xbuat kerjanya atau kalu mak bapak awak kaya raya sangat sila buat sekolah sendiri dan cari cikgu yang awak suka untuk mengajar awak."

Dalam hati saya, sedih sangat2..tapi inilah cabaran saya sebagai guru di sekolah ini.. berhadapan dengan murid2 yang degil dan saya menanti hari esok jika ibu bapa kedua murid ini datang membuat amukan niyang rapik ... kite tunggu k...

4 comments:

Anonymous said...

hoho...baru mula nak tampar ker zura? kehkehk...aku dah mula penampar budak dari bln 3 lagih. budak tahun 2. sebab aku terlalu biak diaorang naik kepala... tp kena ingat. buat aper pun xper. tp jangan sampai ada kesan kt budak tuh. lebam ker, bengkak ker,... huhuh bahaya tuh... ingat tau....

Sufi Idany said...

Salam Aina
Selamat Hari Guru
Semoga cabaran yang sedikit tidak melunturkan rasa dan semangat di jiwa.... semoga terus ampuh di medan perjuangan ini.... :)

nUr EzZaTi said...

sebab tu saye tak nak jadi cekgu!

nUr EzZaTi said...

sebab tu saye tak nak jadi cekgu!